Pages

Sunday, December 11, 2011

Saya nak jadi macam dia...

Sunday, December 11, 2011 2
Selalu dengar orang cakap...
aku nak jadi macam dia ni...
sorang lagi pulak cakap, aku pun nak jadi macam dia...
sape dia tu?sape2 la yang dikagumi oleh orang2 ni...

Saya juga punya impian yang sama
saya jugak nak jadi macam dia..
dia yang hebat, dia yang bijak
tapi bila fikir2 semula kenapa perlu jadi dia..
jadi je la diri saya sendiri kan?
cuma ambil sikap yang positif dari dia..
insyaallah saya akan jadi lebih hebat dari dia

ya, saya akan jadi diri saya sendiri
bukan macam dia
bukan macam sesiapa...
saya boleh..


p/s:sedang mengumpul kekuatan diri

Saturday, December 10, 2011

Bila mak bersuara...

Saturday, December 10, 2011 3
Assalamualaikum...

dah lama post ni tertangguh...

dah masuk disember...what?disember?what have I done?cik fitd sila muhasabah diri anda semula from zero,OK?

Last month balik kampung atas keizinan naqibah(sebab skip program)...serius,saya tak dapat bertahan lagi andai saya terus berada di bumi skudai pada waktu itu...berbagai rasa hadir dalam diri...setelah mengadu pada mak,mak cakap,,,balikla..saya sangat terharu...memang mak sangat memahami walaupun kadang-kadang dia tak tahu pun apa masalah sebebanr saya..(terima kasih mak sebab faham kakak)..ketenangan itu hadir bila terpandangkan wajah mak ayah...Ya Allah sesungguhnya engkau sangat baik terhadap hambamu yang kerdil ini...bukan mak ayah je yang mendamaikan hati ini tapi keletah si kecik haziq juga melenyapkan semua masalah yang berserabut dalam kepala...haziq,makteh rindu haziq(dia xkan pandang gmbr konvo saya di dinding rumah bila saya ada di depan dia...cerdik sungguh si kecil yang baru berusia 8bulan.)

Ok,bila dah bercuti kat kampung,waktu cuti sekolah pulak tu tentu banyak jemputan walimah...tak terkecuali jugak saya...sempat memenuhi undangan hari bahagia kawan-kawan..tahniah kepada semua kawan yang telah melangkah ke alam baru yang lebih mencabar. berehat di kampung memang best.tenang.damai.jauh dari hiruk pikuk kesibukan warga kota (tulis macam la saya ni dok kota besar sangat..hehehe)..ye,mungkin bukan kota besar tapi penuh dengan kesibukan keadaan sekeliling..

tapi...

satu hari tu kan, mak saya dapat jemputan kenduri arwah kt rumah jiran sekampung...cucu nenek tu kawan zaman kanak-kanak saya dulu...faham x ni?xfaham lagi?ok, mak saya cakap dia nampak ayah kawan saya tu tengah sembang dengan tok imam kampung...mungkin kawan saya tu ada yang nak datang berkira (ni ayat orang kampung la...sape paham paham la ye...sape xpaham, buat2 paham jela)...gulp..telan air liur je saya waktu tu...

mak, kakak faham maksud mak..tapi mungkin belum tiba masanya untuk giliran kakak..mak doakan kakak ye..kakak serahkan semuanya pada Allah yang tentukan..

p/s:sebenarnya xsuka tulis tajuk ni sebab saya akn sedih,menangis tapi sangat tersentuh masa balik kampung aritu...mak memang tak pernah sentuh bab-bab ni tapi tak tahu la kenapa aritu mak cakap pasal ni....

Sunday, November 13, 2011

Zulhijjah, November...

Sunday, November 13, 2011 3
Assalamualaikum...

Zulhijjah 1432H datang bertamu lagi...Ya Allah cepatnya masa berlalu..hari ni dah 17 Zulhijjah..seperti biasa bulan Zulhijjah, bulan haji, bulan pengorbanan...musim haji pun dah habis..jemaah haji kumpulan pertama pun dah berangkat pulang ke Malaysia. semoga haji mereka diterima oleh Allah. Aku juga teringin sangat nak ke sana..mengadap kaabah...beribadat di tanah suci...bila dengar lagu waiting for the call-Irfan Makki...sayu je rasa..masih bersabar menanti saat itu (mudah-mudahan termakbul)..

Aidiladha disambut dengan sederhana di kampung bersama mak ayah,abang ,kakak dan adik-adik...walaupun tak semua abang kakak balik tapi kemeriahan tetap dirasa...hujan sepanjang hari pada hari raya...begitu juga hari raya kedua dan ketiga...abangku demam, denggi katanya...sampai sekarang masih belum sembuh...bacaan platlet semakin menurun dan hari ni aku dapat sms dari abangku bahawa dia mungkin dimasukkan ke icu kerana bacaan platlet semakin menurun...tinggal 25..ya Allah sembuhkanlah abangku...berikanlah dia kesabaran menghadapi ujian dariMu...rasa macam nak pergi sana je...kesian my sis in law...semoga tabah kak liza...

bila bercakap tentang pengorbanan, ya banyak yang perlu aku korbankan walaupun ia amat menyakitkan dan mengecewakan...kerna aku percaya pasti ada ganjarannya...ya Allah, kau tetapkanlah hatiku...perngorbanan itu perlu diteruskan jua...(fitd, boleh...boleh...boleh)

Owh, Zulhijjah jatuh dalam bulan November...bermaksud dah penghujung tahun 2011...aku masih lambat rasanya...so pecutan perlu dilakukan...ya Allah permudahkanlah urusan aku..

P/S:Tahniah kepada kawan-kawan yang melansungkan perkahwinan
       Tahniah kepada kawan-kawan yang menimang cahaya mata
     

Saturday, October 29, 2011

Janji dan Rahsia

Saturday, October 29, 2011 0
"Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu akan ditanyakan".

Manusia
bila berjanji dimungkiri
janji
satu perkataan yang mudah diucap
tapi sukar dilaksanakan
rahsia menjadi bualan harian
sedangkan sudah berjanji setia
hanya DIA yang maha mengetahui
sedarkah tentang balasan di sana nanti?
JANJI, RAHSIA,AMANAH....
bukan satu yang boleh diperlekehkah
bukan sesuatu yang dianggap enteng
bukanlah sesuatu hanya sekadar ucapan

nota kaki:moga diri ini terhindar dari perkara-perkara yang sebegini...

Wednesday, October 12, 2011

Keperluan bukan kemahuan...

Wednesday, October 12, 2011 0

"Tika kau lemah, jadikan Allah sebagai tempat untuk meluah rasa. Tika kau goyah, kau perlu kuat kerana kau pembawa Agama.Tika kau rebah, kau harus tabah kerana kau mujahidah muda. Ingat, kegagalan adalah kejayaan yang ditangguhkan, jangan berputus asa! Sesungguhnya orang yang berputus asa itu jauh dari rahmat Allah SWT. Sungguh Allah memberi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu."

Wednesday, October 5, 2011

Decision....

Wednesday, October 5, 2011 3
Semoga keputusan yang telah dibuat memberi manfaat kepada semua, insyaallah....

Susah kan nak buat keputusan...hanya Allah yang mampu memberi jalan penyelesaian yang terbaik...memang rasa berat itu sentiasa ada tapi DIA yang lebih mengetahui segala-galanya...

"Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

Monday, August 15, 2011

Catatan Ramadhan 2

Monday, August 15, 2011 0
Ramadhan 15...sudah pertengahan fasa kedua-maghfirah(keampunan).....jom sama-sama kita memanfaatkan masa yang masih ada ni...rebut peluang yang masih berbaki ni...

Alhamdulillah masih diberi kesempatan olehNya menunaikan kewajipan berpuasa di bulan yang mulia ini...ramadhan 14 sangat istimewa...Alhamdulillah dapat peluang sekali lagi untuk berbuka bersama adik-adik yang sangat istimewa...menjejakkan kaki ke dalam teratak yang sangat unik, terasa sejuk dan mendamaikan...di sambut dengan senyuman...Ya Allah, sangat mendamaikan jiwa. Rindu untuk bertandang ke sana lagi terubat sikit..ye la dh setahun kot tak ke sana...

mendengarkan zikir al-ma'thurat yang dialunkan terasa terusik jiwa...bermula dengan solat asar berjemaah bersama-sama mereka, kemudian taaruf dan kami main games bersama...simple tapi terkesan...terima kasih kak yati yang handle semuanya...aku jadi kelu untuk berkata-kata...melihatkan disiplin mereka yang sangat teratur, sangat dedikasi...sebak mengenangkan diri sendiri...moga diri ini juga terus kuat dan tabah....tarbiyah dzatiyah mereka sangat kuat...alhamdulillah...mereka insan terpilih...

Madrasah ramadhan mereka sangat best(ni aku rasa la...tp mmg best pun)...bermula dengan qiam,tilawah, dan ibadah-ibadah lain...Ya Allah, diri aku pun tak sekuat dan setabah mereka...satu pengajaran bagi diri aku sendiri(azam pada diri sendiri, insyaallah)..

Ada yang sudi berkongsi cerita dan berkongsi rasa dengan aku dan yang lain-lain tapi biarlah aku simpan sebagai koleksi peribadi saja...yang penting mereka insan terpilih untuk lebih dekat dengan DIA...sungguh DIA sangat sayangkan orang-orang yang ingin dekat denganNya...semoga mereka semua sentiasa dalam lindungan Allah...manusia ni tak semuanya perfect...aku juga banyak kekurangan,,

Alangkah indahnya hidup ini andai semua saling menegur jika ada kesalahan tak kira tua atau muda...itu lebih baik kan...Sebagai seorang muslim, tanggungjawab amar ma'ruf nahi mungkar perlu disemat dalam diri masing-masing...

akan rindukan saat-saat macam semalam...entah bila akan bertemu lagi..berat hati untuk melangkah pulang...insyaallah, satu hari nanti pasti kita bertemu lagi...


Tuesday, August 9, 2011

Catatan Ramadhan 1

Tuesday, August 9, 2011 0
Alhamdulillah dah 8 hari umat Islam berpuasa pada tahun 2011 ni...dah nak masuk hari ke-9..Syukur padamu ya Allah kerana masih memberi kesempatan padaku untuk merasai bulan yang penuh barakah ini...2011, kali ini aku masih berpuasa di johor, tempat di mana aku banyak belajar tentang hidup,dakwah dan tarbiyah...sungguh,andai aku ditakdirkan berada di tempat lain, bumi johor tak akan pernah aku lupakan...

Beberapa hari menjelang ramadhan,diri ini rasa terlalu lemah, rasa serabut sangat...alhamdulillah dapat balik kampung...tengok je muka mak ayah,hilang segala keserabutan..betapa besarnya kuasanya...mak ayah penenang hati...dapat sambut puasa bersama orang tersayang..walaupun tak semeriah bila semua berkumpul tapi telatah haziq seorang pun dh cukup buat rumah terasa meriah...rasa tak nak balik jb...sampai hari ni masih teringat-ingat masakan mak...berbuka bersama family tersayang...sangat best..tapi tugas di sini menuntut segalanya...
 
di Jb, Alhamdulillah dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang baik hati, hanya Allahh yang mapu membalas kebaikan mereka. Aku sayang mereka. Kadang-kadang terasa lemah tak berdaya menghadapi ujian-ujian dariMu ya Allah, tapi aku tahu engkau tak kejam kan?Moga-moga berkat ramadhan ini, semuanya akan dipermudahkan...ku mohon padamu ya Allah..

p/s: Macam mana dengan amalan di bulan ramadhan ni?tilawah?qiam?infaq?mudah-mudahan Allah memberi kekuatan untuk diri ini memperbaiki amalanku....


Wednesday, July 20, 2011

Alhamdulillah atas kurniaanmu

Wednesday, July 20, 2011 0
Assalamualaikum...
dh lama rasanya tak update blog ni...idea untuk menulis tu ada tapi biasala...masa tak izinkan...
macam2 dh berlaku 2 3 bulan ni...nak kata busy, xla sangat tp ada la keja yg perlu disetelkan...tapi bulan Julai adalah bulan yang agak busy...travel ke sana..travel ke sini (bajet mcm jauh je,padahal kl je pun)...mmgla dekat tp kalo tiap2 minggu pegi kl penat dan duit pun mengalir la kan...

aku masih buntu dengan pilihan yang harus aku buat selepas ni...tapi hidup memang perlukan pilihan...terima kasih kepada sahabat2 yang mendoakan aku di tanah suci...mungkin salah satu doa kalian termakbul untuk aku...ye, aku sangat bersyukur..

masih berfikir tentang tawaran yang aku dapat...masih perlu senaraikan adakah ini yang terbaik untukku....ini yang penting buatku setakat ni....yang lain2 bukan tak penting cuma tidak mahu terlalu memikirkan buat masa ni kerana aku yakin DIA yang lebih mengetahui...

moga keputusan yang aku dah buat untuk perkara itu adalah yang terbaik untukku...

Tuesday, May 10, 2011

Kerana Aku Sayang Kamu

Tuesday, May 10, 2011 0
Diamku tak bererti aku membenarkan
Bukan juga mengiyakan apa saja yang kau lakukan
Bisingku tidak bererti aku menyalahkan
Bukan juga melukakan
Tapi kerana aku amat menyayangimu
Maka aku cuba sedaya yang termampu
Menarikmu bersama mencari keredhaan-Nya
Di bumi yg terbentang luas ini
Kerana sayangku kepadamu
Maka aku cuba... dan terus mencuba!
Aku tak mahu berjalan mencari cahaya seorang diri
Dan membiarkan kau tergapai-gapai dalam kegelapan
Andai aku jumpa jalan
Tak akan kubiar kau sesat mencari jalan pulang
Aku akan! Itu janjiku!
Tapi hari ini hatiku benar-benar terguris
Terguris dengan tindakanmu
Terguris dengan janji palsumu untuk bersama-samaku mencari cahaya
Dan hati ini tiba-tiba timbul rasa benci
Benci kepada manusia yang menarik kau kembali ke jalan yang gelap
Hampir saja hari ini aku mungkiri janjiku itu
Namun tiba-tiba aku sedar
Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku
Aku sama saja sepertimu
Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku
Pasti si durjana bersorak gembira atas kelemahan jiwa mujahid ini
Andai ku biar janjiku itu terkubur bersama amarahku
Pasti, pasti pemilik cahaya itu akan bertanya kepadaku
Mengapa aku biarkan kau dalam kegelapan?
Aku tak mahu berjumpa dengan pemilik cahaya itu keseorangan..
Tak mahu..!
Kerana aku sayang kamu..
Maka aku akan cuba..dan terus mencuba!
Walau sekeping hatiku ini akan terluka teruk
Aku akan terus mencuba
Kerana aku sayang kamu, sahabatku!

sumber:iluvislam.com

Sunday, April 3, 2011

Stay Strong

Sunday, April 3, 2011 3

whatever happens, hope I will be strong...stay strong...Please guide me Ya Allah;)

Tuesday, March 15, 2011

La Tahzan

Tuesday, March 15, 2011 2
Jangan bersedih, Allah Maha pengampun dan Maha penerima taubat
Jangan bersedih, setiap sesuatu telah ada qada dan qadar
Janagn bersedih, kerana kelapangan pasti datang
Jangan bersedih, kerana rahmat Allah melimpah ruah
Jangan bersedih, memaafkan org yg menyakiti itu lebih baik
Jangan bersedih, masih banyak lagi nikmat yg ada pada diri kita
Jangan bersedih, dunia ini tidak layak ditangisi
Jangan bersedih, banyak cara untuk mengusir kesedihan
Jangan bersedih, anggaplah celaan org itu sebagai angin yang lalu
Jangan bersedih , hinaan tidak selamanya buruk
Jangan bersedih, pilihan Allah adalah yang terbaik
Jangan bersedih, selagi anda masih boleh berbuat baik kepada org lain
Jangan bersedih, keranan banyak lagi jalan untuk meringankan musibah
Jangan bersedih, masih ramai org yang menyayangi anda
Jangan bersedih, kerana masih ada kehidupan lain
Jangan bersedih, tanyalah dirimu tentang hari ini, kemarin dah esok
Jangan bersedih, kesedihan boleh merosakkan badan dan akal fikiran
Jangan bersedih, kerana hidup ini bukanuntuk bersedih
Jangan bersedih, selagi anda beriman kepada Allah
Jangan bersedih, segala yg ada didunia ini tidaklah berharga
Jangan bersedih, nikmati lah apa yang anda miliki sekarang
Jangan bersedih, bolehjadi cubaan ini adalah anugerah
Jangan bersedih, kerana anda berbeza dengan orang lain
Jangan bersedih, terkadang kesulitan mengandungi manfaat
Jangan bersedih, kehidupan ini lebih singkat dari yg kita jangkakan
Jangan bersedih, kesedihan akan membuatkan musuh anda gembira
Jangan bersedih, hadapilah kenyataan walaupun pedih
Jangan bersedih, kerana...segalanya akan berakhir..insya-Allah

sumber:iluvislam.com

Thursday, March 10, 2011

Motivations Of Life

Thursday, March 10, 2011 1
The most difficult person to FACE in life is yourself.
A GRATEFUL heart is the cure for loneliness.
Do not judge the FUTURE by the past.
Never stop reaching for the GOAL in front.
Hold on to your BELIEF, then you will overcome difficulties.
TRIVIALITIES can accumulate to an important episode.
Kind DEEDS can bring good returns.
DREAM is our motivation in life.
WISDOM is to understand that the world is ever-changing.
SINCERITY is a natural spring of water.
Danger brings us TRUE friends.
SMILE is the first step of a new life.
So, go on with your life with a new spirit.
Everyday is a new day.

sumber:iluvislam.com

Tuesday, March 1, 2011

Aku tak punya banyak waktu....

Tuesday, March 1, 2011 2
Bulan Mac telah datang...Ya Allah berdebar-debar...aku benar-benar tak punya banyak waktu...
Ya Allah, permudahkanlah urusanku...hanya tinggal sedikit waktu untuk aku selesaikan semuanya...

writing...writing...writing...huhuhu...sakit kepala bila fikirkan pasal writing...takut,sebenarnya...jeles jugak bila tengok kawan-kawan yang lain dengan senang je dapat siapkan berpage2 satu hari....stress...banyak benda lagi nak fikir...think and think...fitd, be positive k....aku boleh buat semua ni...

Rasa nak lari masuk gua...xde orang nak kaco kan?tapi itu bukan aku...memang waktu-waktu macam ni aku nak bersendirian tapi itu hanya kata-kata luaran...hati ini hanya Allah yang tahu...aku tak nak berjauhan dengan semua orang...mereka adalah sumber kekuatan aku...Ya Allah terima kasih kerna kau hadiahkan aku sahabat-sahabat yang memahami...

kuatkan semangat fitd..sikit je lagi ni...

nota kaki: sakit kepala...stress

Monday, February 28, 2011

Yang biasa terjadi...

Monday, February 28, 2011 2
kadang-kadang hidup ini ada yang pahit untuk ditelan
ada yang manis untuk dirasai
tapi yang pahit itulah selalu menjengah
aku penat
aku letih
tapi apakan daya
aku hanya insan biasa
aku hanya insan yang lemah
kaki ini mesti terus melangkah
biarlah walau aku sendiri
akan ku pujuk hati ini
agar terus gagah berdiri
biarlah hanya DIA yang menemani...

Tahniah...

Waktu berlalu begitu pantas...pejam celik pejam celik dah nk habis februari...masuk bulan ke tiga 2011...

minggu ni balik kampung lagi....
my best friend wedding...
Tahniah Sue n Shah, semoga berbahagia
Shah,jaga sue baik2 ye
Senyuman seorang isteri
Selamat dah lagi sorang kawan baik aku melangkah ke alam baru...ramai lagi tengah beratur...penuh la planner aku tahun ni..pape pun aku doakan yang terbaik buat best fren aku ni...doakan tuk aku pulak ye(gediks di situ...ahaks..)

Tahniah jugak buat Fiza dan en suaminya(aku lupa nama husband die..) sebab menimang cahaya mata sulung...sempat aku ngan syuli p ziarah baby yang comel...semoga jadi anak solehah ye..

bestnya die tido
aku angkat 2 kali tp die tetap tido...lena btol
 
cantik glove die..haha..makcik syuli tukar sebelah je..xpe2 ttp comey
p/s: mode nk menulis tgh2 mlm tp xde idea...

Thursday, February 10, 2011

Rahmat Ujian

Thursday, February 10, 2011 0
Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar

Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir

Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya
 
 Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan

Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu 

Bila mengamati bait-bait lagu ni mmg ada betulnya...ujian datang tanpa dipinta...dalam derita pasti ada bahagia...dan dalam kita bergembira tak siapa tahu mungkin ada duka di sebaliknya. Hanya yang membezakan setiap orang adalah tahap ujian yang diterima...ujian adalah lumrah dalam kehidupan...kalau tak ada ujian maka tak berseri hidup kita...tiada warna-warni dalam dunia kita...betul x?

Apa yang penting sekarang ni, walau apa pun ujian yang ditimpakan ke atas diri kita, haruslah diterima dan dihadapi dengan sabar...sabar...sabar...sabar...kalaulah orang yang tak sabar sudah tentu macam2 dah dia buat kan?moga kita tergolong dalam golongan yang sabar...pasti ada hikmah yang tersembunyi;)

nota kaki:bila mood nk buat keja xde, camni la jadinya..lgpun da lm xupdate blog ni...

Thursday, January 13, 2011

Rasa itu

Thursday, January 13, 2011 0
Hati menangis entah mengapa
pilu terasa di dada
tanpa sedar air mata mengalir
Ya Allah
rasa itu seringkali bertandang
menjerat hati ini
namun aku redha akan kehadirannya
Ya Allah 
aku insan lemah
hanya padamu tempat ku mengadu
semangat yang membara
kini tenggelam ditelan debu-debu kehidupan
hilang entah ke mana
Ya Allah 
bantulah hambamu yang lemah ini
aku ingin bangkit
bangkit mencari semangat yang dulu
mencari sinar yang kian malap
agar momentum diri kembali laju bergetar
mengejar impian yang diharapkan
Ya Allah
engkau penentu segalanya
akan ku bangkit
akan ku berlari
selaju mungkin
supaya semuanya
menjadi kenyataan

Saturday, January 8, 2011

Luar Biasa

Saturday, January 8, 2011 0
Tidak ada yang mustahil dalam dunia ini. Semua boleh capai apa yang mereka nak tapi memerlukan usaha yang mantap...aku juga ingin menjdi luar biasa..bolehkah?boleh...boleh...boleh...kalau orang lain boleh, kenapa tidak aku kan?...go...go...go..be yourself...fight for the right...
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting