Pages

Thursday, November 29, 2012

Life is a test

Thursday, November 29, 2012 0


Hidup ini satu ujian
apa yang kita nak tak semestinya dapat
apa yang kita taknak, itu yang kita dapat
tapi percayalah
mungkin itulah yang terbaik untuk kita

Kadang-kadang Allah berikan kita nikmat
tapi kita tak pernah bersyukur
bila dah susah barulah kita sedar
bangunlah, bangkitlah
sedarlah kerana semuanya hanya sementara di dunia ini
tiada yang kekal di dunia
hanya pinjaman semata-mata

hidup ini ujian
hanya diri yang dapat menilai
mana yang baik, mana yang buruk
buatlah pilihan yang terbaik
sesuai dengan syariat yang telah ditetapkan
agar semuanya diredhai dan diberkati



"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)." (67:2)

p/s:ada sesuatu yang memberat dalm fikiran..taknak fikir tapi perlu fikir..semoga dipermudahkan urusan,insyaallah.Ameen.

Tuesday, November 6, 2012

Hati sekeras konkrit?

Tuesday, November 6, 2012 0
hati
semua manusia punya hati
hitam putihnya hati bergantung kepada tuan hati itu sendiri
bila hati tak sihat
maka semuanya akan binasa
mahukah kita hati yang macam ni?
tentu tak kan?

macam mana nak bersihkan hati yang kotor?
zikir
solat
apa lagi?

hati sekeras konkrit?
tepuk dada tanya iman...

 konkrit ni pon xla keras mana pun...


p/s:post dikala diri xsihat tp nk berkarya

Thursday, September 13, 2012

Keliru

Thursday, September 13, 2012 0
Ku keliru
berada di persimpangan
ku tak tahu hendak memilih
atau hanya membiarkan terpilih
tapi...
mustahil untuk terpilih
apa yang pasti
aku harus memilih

hanya padaMu tempat aku mengadu
moga kekusutan ini Kau rungkaikan
hanya padaMu
aku mengharap
moga ini adalah yang terbaik...

Friday, August 10, 2012

Pergilah dengan tenang

Friday, August 10, 2012 2
Pergilah dengan tenang
ku lepaskan kau pergi
ku biarkan kau berlari
berlari mencari apa yang kau mahu
pergilah
aku tak berdaya menahan
kerana aku tak punya kekuatan
biarlah ku disini bersendirian
mencari kekuatan yang kau tinggalkan
Aku masih punya Tuhan
yang tak mungkin tinggalkan ku sendirian
pergilah dengan tenang...
ku doakan semuanya beroleh keberkatan


maafkan aku...

Thursday, July 5, 2012

Thursday, July 5, 2012 0
BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH

Friday, June 8, 2012

Recharge

Friday, June 8, 2012 0
Masa terus berjalan tanpa menunggu sesiapa pun termasuklah diri saya. Ya, saya harus lebih cepat mendahului masa itu. Baka kata pepatah arab, masa itu ibarat mata pedang, jika kita tidak memotongnya, dia akan memotong kita. Alangkah ruginya kan? Minggu lepas, balik kampung setelah 3bulan tak balik (lama jugak xbalik tgk muka mak ayah). Walaupun balik 4hari je tapi alhamdulillah, dapat kumpulkan semangat semula. Keletah si kecik Haziq boleh lupakan masalah kejap.

ni la budak yang xreti dok diam..makteh rindu haziq oredi...

Balik kampung, recharge semangat. Rasa macam takmau balik JB semula. Kan best dapat dok umah selamanya tapi ada tanggungjawab yang tak selesai lagi. Ya Allah permudahkanlah urusan saya. Bila balik kampung time cuti sekolah, biasalah banyak jemputan kenduri kawen. Kawan eshad je 3orang, tak masuk yang lain2 lagi. tapi aku hanya berkesempatan memenuhi 1 undangan je. maaf ye kawan-kawan. Bila masuk bab kawen2 ni, soalan cepu mas untuk saya tak pernah tertinggal. Jawapan skema la saya bagi (sapa suruh tanya). Bukan takat kakak2 saya yang tanya tapi da sampai anak2 buah saya plak yang bertanya...malas nak layan...hampa semua tunggu jela ye...tunggu sampai tiba masa yang sesuai.

Yang penting semangat dah recharge kembali. balik jb rutin kembali macam biasa...yang lain2 saya ketepikan dulu...utamakan yang lebih utama.yeaaaaaaaaa saya bersemangat skarang;)

Thursday, May 17, 2012

Mencari yang hilang...

Thursday, May 17, 2012 0
sedang mengumpul kekuatan dari jiwa-jiwa yang kental
kagum dengan mereka yang gigih
tanpa kenal penat jemu
tanpa kenal lelah

moga dapat serap sebanyak mungkin momentum-momentum yang laju itu
mencari yang hilang
hilang dalam diri
semoga diri terus kuat...

Sunday, May 6, 2012

rindu sahabat

Sunday, May 6, 2012 0

Kembali ke tempat itu

Membuatkn aku teringatkn dia

Dia yg dulu

Ketawa,menangis bersama

Sekarang...

Kurasakn dia semakin jauh

Akukah yang bersalah?

Andai aku yang bersalah

Maafkan aku

Aku rindu bersama dia

Andai ada yang tak kena

Maafkan aku wahai teman

Aku rindu...


Published with Blogger-droid v2.0.4

Friday, February 10, 2012

Friday, February 10, 2012 0
seminggu lepas...saya duduk mengadap pc....
memikirkan sesuatu sedangkan kerja terbentang di depan mata...fikiran entah ke mana
tiba-tiba...
dapat satu mesej dari anak binaan saya mengatakan bahawa dia rasa serabut...kosong...
Ya Allah,sentap rasa hati ini...saya rasa sangat lemah, rasa saya macam tak buat apa-apa untuk dia..mudah-mudahan tidak...
saya reply mesej dia dengan sebaiknya...peringatan buat diri saya..
saya bersyukur sangat sebab kehadiran dia dan yang lain-lain yang menjadi amanah saya untuk membentuk mereka membuatkan saya rasa lebih alert tentang tugas saya...mereka banyak memberi saya pengajaran dan peringatan secara langsung atau tidak...

sebabnya...saya juga manusia biasa, punya kelemahan diri...bukan sikit tapi banyak sangat...mudah-mudahan Allah permudahkan urusan saya dan mereka...saya sayang mereka kerana Allah

video

Saturday, January 28, 2012

Jaulah kami...

Saturday, January 28, 2012 0
Cuti CNY saya dan housemate di skudai...
tak dapat pulang ke kampung atas sebab-sebab tertentu
tapi...
Allah kurniakan kami masa yang sangat indah bersama...
Subhanallah, Dia Maha Mengetahui segalanya...
kami berjaulah ke Tanjung Sedili, Kota Tinggi...
selebihnya biarlah gambar yang berbicara...

jauh perjalanan, luas pemandangan

 awan biru,pokok hijau

subhanallah indahnya ciptaanMu

saujana mata memandang...ada ketenangan di sini
bersedia dalam barisan untuk dipanggang

 hmmmm yummy...sedap dan manis...terima kasih Allah

kami namakan jaulah kali ni jaulah maktok sebab kami tido umah maktok

Terima kasih Intan kerana sudi ajak kami ke rumah maktok...lenkali nak pergi lagi...

nota kaki: semoga ukhwah yang terbina antara kita berkekalan hingga ke syurga



Kembara Hijrah 2012

19,20 dan 21 Januari 2012...



bermulalah kembara hijrah...
bertempat di Masjid Al-Jawaher yang indah permai lagi selesa...

walaupun saya tak dapat ikut dari awal program tapi dapat merasakan semangat sahabat-sahabat yang lain..
Ya Allah mereka sangat bersemangat membuatkan diri saya tersentak...apa yang saya dah sumbangkan dalam gerak kerja dakwah ini...rasanya terlalu sedikit yang saya sumbangkan...mudah-mudahan Allah ganjari sahabat-sahabat saya dengan ganjaran yang berharga....

Antara aktiviti sampingan mereka di sana

 Surat Musa & Harun

makan pun sedap sangat...terima kasih kepada yang memasak

ada malam pemudi...semua terlibat dlm persembahan termasuk fasi...mereka sangat berbakat (masing2 ada bakat terpendam)



 hasil kreativiti mereka....bakat terpendam lagi...


 antara tugasan individu...semoga terus istiqamah...

Program berakhir dengan eksplorace...yeay...adik-adik ni lagi la suka...Alhamdulillah semuanya selesai dengan jayanya..Harap adik-adik pulang bercuti dengan input dan bekalan yang bermanfaat...

nota kaki: melihat mereka,menjadikan ia satu motivasi untuk diri sendiri juga ;)







Friday, January 13, 2012

Don't be sad

Friday, January 13, 2012 0
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan: "Kami beriman," dan mereka tidak akan diuji?

(Al-Ankabut:2)

manusia hidup di dunia sering diuji...tanpa ujian dariNYA maka kehidupan manusia tak berseri..sebabnya?
sebab hidup ini UJIAN...



p/s:  1) dah lama post ni tertangguh..terasa nak sambung tp tetiba xada idea
       2) banyak jugak ujian yang melanda diri tapi saya yakin Allah ada sebab yang munasabah..mungkin
           ianya satu teguran dariNYA buat saya yang sering lalai...
 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates. Blog Templates created by Web Hosting